Jak vybrat které kolo si půjčit

Výběr kola, pokud ho vezmete zodpovědně, může představovat poměrně složitý proces, a proto vám chceme v následujícím článku pomoct, abyste si byli schopni vhodně a tedy kolo, které si půjčíte, vám posloužilo podle vaší představy. Kolo není jen rám, vidlice a změť komponentů. Je to ekosystém. Existuje celá řada hodnotících parametrů, už kvůli tomu, jak široké spektrum kol se vyrábí. Některá kola se prakticky nevyvíjí, jiná určují trend a jsou líhní technologických novinek. V naší půjčovně si budete moc vyzkoušet špičkové modely horských kol značky Trek, Orbea a Author a nebo jedno z nadstandartních elektrokol značky Rock Machine.

Jaký typ kola chci?

Pokud řešíte, zda si půjčit elektrokolo, celoodpružené horské kolo s vysokým zdvihem vidlice nebo klasického horské kolo, přichází řada otázek, na které si musíte umět sami odpovědět. První je samozřejmě místo, kde skutečně budete jezdit, zda po silnici, cestách, turistických stezkách nebo v trailcentrech či bikeparcích. Také je třeba vyhodnotit vaše ambice, respektive výkonnost. Zda máte chuť si dát pořádně do těla, anebo se raději chcete pohodově svézt.

klasické HORSKÉ kolo (MTB)

  • určené do odvážnějšího terénu i na silnici, kde je trochu pomalejší, ale stabilní
  • odpružená(é) vidlice zajišťují hladký průjezd přes nerovnosti i sjezdy v terénu

Jestli chcete kombinovat asfalt, zpevněné cesty i terén je jasné, hodilo by se vám pořádné horské kolo, které by mělo být vybaveno hydraulickými kotoučovými brzdami, odpruženou vidlicí s nastavitelným olejovým tlumením a velkým rozsahem převodů, ať už za pomoci předních ozubených kol (převodníků) nebo velkého počtu zadních koleček (pastorků). Můžeme vás ujistit, že všechna kola, která najdete v naší půjčovně, tyto požadavky splňují. Důležitou roli při výběru hraje geometrie kola, která určuje jeho zaměření, není kolo jako kolo:

XC

Nejrozšířenější typ je na běžnou jízdu terénem, přičemž zvládne i hrubší zacházení, jako na závodech XCO (cross-country olympic) nebo na maratonech (XCM). Takové kolo má zpravidla zdvih odpružení 100 mm, zásadní je nízká hmotnost a schopnost kola velmi obratně a rychle měnit směr jízdy, současně zdolávat velké kopce všemi směry. Následně záleží na vás, jaký typ terénu máte v plánu, v případě, že se budete pohybovat především po asfaltu a zpevněných cestách, jsou pro vás ideálním výběrem tato dvě kola: Trek Procaliber 9.6 Author Master 29Jestli si chcete užít jízdu v těžším terénu například v lese po kořenech a zároveň budete od kola požadovat, aby hbitě stoupalo, bude pro vás ideálním parťákem jeden z dvojice celoodpružených speciálů: Trek Supercaliber 9.7 a Orbea OIZ M10

Trail (TR)

Uměle vytvořené stezky rostou v Česku i ve světě jak houby po dešti. Nemusí to být čistě jen Flow stezky, kde pojedete plynule jak po horské dráze, některé jsou dlážděné kameny, najdete na nich i menší skoky a podobně. To už chce stabilnější vedení směru, vyšší zdvih, který začíná na 120 mm a končí volně kdesi okolo 150 mm, a to jak v případě pevného kola, tak i celoodpruženého. Typický sklon vidlice je mezi 68 a 66°. Jestli budete mít chuť s kolem vyrazit někam na traily, váš výběr rozhodně uspokojí Orbea Occam M10 a vedle nesáhnete ani s Trek Top Fuel 8, který představuje takový mezistupeň mezi XC a traily.

ELEKTROKOLA

  • kolo s baterií a motorem zajišťuje jízdu bez ohledu na věk, pohlaví a terén
  • vyrovnává výkonnostní rozdíly mezi partnery, členy rodiny
  • když nechcete, tak se nezpotíte
  • na výletě toho stihnete dvojnásob než na běžném kole
  • snadný výšlap do kopce
  • nutnost pravidelně dobíjet baterii po určitém počtu najetých kilometrů
  • těžší jízda při vybité baterii
  • vyšší hmotnost než běžná kola

Obecně platí, že elektrokola dostanou lidi tam, kam by se bez nich nikdy nedostali (v dobrém i ve zlém), na krásná místa, vyhlídky i do situací, kde by i s normálním kolem zápasili. Řada značek staví svůj byznys už skoro jen na nich, protože oslovují klientelu, která dosud k cyklistice vůbec nepřičichla nebo nemůže z různých důvodů trávit čas na normálních, „analogových“ kolech. Neexistuje skupina kol, která by neměla svou elektronickou alternativu, v naší nabídce najdete klasická horská elektrokola, celoodpružená elektrokola a nebo trekingová elektrokola. Rám na to musí být dostatečně dimenzovaný, stejně tak brzdy a další díly musí snést přidaný výkon elektrické asistence. Proto budou elektrokola vždy těžší, než normální kola a to v řádu 5 až 9 kg. U jednotlivých kol najdete údaj o kapacitě baterie a dojezdu, v potaz ovšem musíte brát i fakt, jak moc si necháváte pomoci a také vaší váhu. Šedesátikilový člověk jedoucí po rovině kolem vody najede s elektrokolem v pohodě přes 100 km, devadesátikilový jezdec toulající se po horách, v kopcích utrápí baterii i během 40 km.

Pokud máte v plánu pohodový výlet po zpevněných, ideální volbou bude: Rock Machine CrossRide e500

Zda si chcete s kolem užít horský výlet v lehčím výletu, doporučujeme vám sáhnout po: Rock Machine Blizzard INT2 e50

 

A jestli máte chuť vyrazit mimo zpevněné cesty a užít si jízdu v terénu, tak pro vás bude ideálním parťákem: Rock Machine Blizzard e50-27

 

Velikost rámu a posed

Každé cyklistické odvětví má svůj specifický posed. Posed je definován úhlem těla, které svírá páteř vůči nohám na pedálech, čím nataženější, tím aerodynamičtější, ale také namáhavější pro trup i ruce na řídítkách. Situace se pomalu ale jistě mění, posed se obecně zkracuje, respektive zásadně se zkracuje představec (komponent držící vidlici a řídítka), na jeho vrub se prodlužuje rám, to pro vyšší stabilitu a snazší zatáčení. Naopak turistická kola se vyznačují značně vzpřímeným posedem. Sportovní náčiní je někde mezi závodním a turistickým, tam se najdete nejčastěji.

Stejně jako si nekoupíte malé oblečení nebo boty, tak není dobré sáhnout po neodpovídající velikost rámu kola. Kolo prostě musí sedět, vyhovovat, abyste se na něm netrápili. Ideální je si kolo před vypůjčením osobně vyzkoušet, nelze se spoléhat jen na čísla či kalkulačky výrobce, navíc každý model má jinou geometrii, jiné délky trubek v jiných úhlech. Neexistuje žádné obecné pravidlo, které by platilo ve všech případech, každý máme jinou stavbu těla, někdo delší ruce, jiný delší nohy.

Vliv má i pozice sedla, pokud dáte sedlo špičkou nahoru, pravděpodobně budete tlačit na pohlavní orgány, zhorší se jejich prokrvování a bude vám zadek sjíždět dozadu, proto se doporučuje mít sedlo vodorovně, případně s lehkým skloněním vpřed, kdy se stane sedlo vaší oporou při prudším stoupání. Výška sedla je také důležitá, už kvůli kolenům, pokud na kole zcela propínáte nohu, je to špatně a ničí se tím kolena, tělo funguje neefektivně. S nastavením sedla vám pomůže personál v půjčovně.

Tabulka velikostí

Průměr kol

Zásadní je i výběr průměru kola. Za posledních pět let se mnohé změnilo, 26“ kola, která tu byla prakticky od počátku, dnes najdete v sekci pro děti a dorost. Dospělí vozí dva větší průměry plášťů a to 27,5“ či hojně 29“. Prvně jmenovaný 27,5“ rozměr přináší hravost a slušnou průchodnost terénem, v té ale dominují 29“ kola, která se díky většímu průměru snáze převalí přes překážku, aniž by k tomu byl potřeba zdvih odpružení. Velikost jezdce nutně nesouvisí s volbou průměru kola, nýbrž jen s velikostí rám

Scroll to Top